Etusivu Escort Cortina X files Beta Mopoendurance Trial Minäitte Vieraskirja Taunus V6 2.3






Cortina projektin kuvagalleria. Päivitetty 29.12.2009

Zetec asennuksesta.

08/10
3.54 välitys laitettiin paikalleen alkukesällä. Reilun parinsadan kilometrin kesäretkellä kulutus
jäi alle kahdeksan litran. Ei paha, kun ottaa huomioon korin ei niin kovin hyvän ilmanvastuskertoimen ja pääosin käytetyn 110kmh marssinopeuden.

06/10
Cortina taas liikenteessä. Ohjaus tuntui alustavasti ihan hyvältä, pyöränkulmat pitää vielä säätää.
Joitakin juttuja täytyy ehkä tehdä vielä toisenlaisesti mutta katsellaan nyt ensin miltä toi tuntuu.
Perän välitys n vielä vaihtamatta, laakerointi aloitettiin.

02/10
Myöskin perä käy pöydällä kevään aikana, välitykseksi vaihtuu 3.54, kun ei sitä 5-vaihteista vielä malta paikalle sovittaa.
Varaosa laatikosta löytyi sopiva mittarin ratas, pitäis nopeusmittarikin näyttää edelleen oikein välityksen vaihdon jälkeen.


01/10
Etupalkki muokattu, öljypohja hitsauksessa, hammastanko kavennettu ja sovitettu paikalleen, rattiakseli muokattu.
Hommat etenee pikkuhiljaa...


12/2009
Iskarin yläpäiden kumit oli aika paskat joten ne vaihtui Escorttiin tarkoitettuihin alumiini-uniball versioihin.
Etuiskarit vaihtui Volvo 240 iskareihin joihin sorvailin tarvittavat holkit.
Alatukivarret vaihtuu Escortin säädettäviin versioihin.
Alatukivarren kiinnitys ja ohjausvarsi ovat Cortinassa hieman erilaisella rakenteella kuin Escossa joten ratkaisuna on special
kääntövarsi / tolpan alapallonivelpesä. Niistä lisää myöhemmin.
Etupalkki vaati pienen muutoksen tukivarsien paikan siirtämiseksi.

11/2009
Nostin moottorin pois. Tekeillä on siis hammastanko-ohjaus alkuperäisen simpukkaohjauksen tilalle.
Cortinan tolpat, Taunuksen hammastanko sekä hieman luovaa työkentelyä on alustava, kesän kuluessa päässä hioutunut ratkaisumalli.

Cortina siirtyi projekti-Taunuksen kanssa samaan talliin ja HH:n -75 Taunus vietiin talvisäilöön Cortinan normaaliin talliin. Kohta varmaan alkaa kauhea pajatus.

10/2009
No mitä hä?
Eipä ihmeitä, tasaisesti on kesä ajeltu siihen totuttuun vajaa tuhat km per vuosi tahtiin.
Vaan kohta lienee aika laittaa C pois liikenteestä.
Vaan tällä kertaa ei talvi kulukaan jo totutussa talvisäilössä vaan pientä projektia on tarjolla, hankintoja ja systeemeitä on jo tehty...
Niistä lisää, kunhan nyt ajokausi ensin loppuu... stay tuned...


9/2008
Eipä ihmeitä, silloin tällöin ajeltu hieman. Kilometrejä näyttää kertyvän tasaiseen n. tuhat per vuosi tahtiin.
Kyllä on törkeää co2 päästöjen tuottamista ja vielä vanhalla autolla.
Kyllä auton, erityisesti vanhan, omistuksesta pitäisi ehdottomasti rankaista suuremmilla omistusmaksuilla
jotta saataisiin kansan itsetunto nousemaan ja autojen keski-ikä laskemaan.
Kertakäyttö kunniaan ja autot paaliin 5v ikäisenä, siitäkös Pörhö tykkäisi. Fuck.

Niin joo, 1000km vuodessa. Mitäs siitä että meikäläisenkin työpaikallan useampi kymmenen henkilöä ajaa saman reilussa parissa viikossa.
Joo, käynhän mäkin töissä ja ekoterroristina ajan sen 1.8km suuntaansa useimmiten autolla. Ihan kiusaksi ja piruuttani.

Ja voisihan vanhaan harrasteautoon asentaa vaikka katalysaattorin, tosin ajoneuvohallintokeskus AKE
on sitä mieltä että ympäristösyyt eivät ole mikään peruste nuorentaa moottoria. Fuck.


Takaiskarit on kyllä aika paskat,
täytynee tutkia josko "sammakoille" saisi jotain säätöä tehtyä. Muuten kaikki toimii melko näpsäkästi.
Katsastuksessa ei löytynyt ihmeitä, alapalloissa lievää alkavaa väljyyttä (ihme...), täytynee käyttää hyllyssä olevat korjaussarjat...

4/2008
Cortsu taas liikenteessä, ajelin parikymmentä kilsaa näin kauden avajaiseksi ja tein muutaman listalla olleen homman:
Vaihdoin ohikierto vesiletkusta hieman epämääräisen letku-putki hässäkän
yksinkertaisempaan yhteen letkumutkaan. Vaihdoin myös Cortinaan kuuluvan lämpömittarin anturin.
Siihen vaan jäi näköjään joku kontaktihäiriö koska ennen hieman alakanttiin
näyttänyt mittari meni vallan mykäksi, lol. Täytyy tutkia sano tohtori.

Kävin kokeilemassa lähteekö mylly pyörimään. Lähtihän se.

11/2007
Vein Cortinan talvisäilytykseen. Kesän aikana kilometrejä tuli noin tuhat.

12.8.07
Poikkesin "britit kohtaavat" tapahtumassa Lepaalla.
Fordeja ei ollut paikalla paljoa, Jaggeja, Rovereita ja Minejä sitäkin enemmän.
Reilu 250km ajoa, perkeleellisessä vesisateessa mennen tullen, Cortina pelas kuin kello koko matkan.

07/2007
Vaihdoin apusimpukan ja pitkien valojen releen ja ei muuta kuin konttorille.
Huomautettavaa ei löytynyt joten jälleen leima otteeseen.
Kytkimen työsylinteri vuotaa, pitänee hommata uusi.

Kävin parinsadan kilometrin kesäretkellä, toimi ihan jees, mitä nyt sulakerasiassa ilmeni lievää kontaktihäiriötä.
Alkukaudesta esiintynyt etujarrujen lievä puoltaminen häipyi kesäretken aikana,
autot siis tykkää kun niillä ajetaan!

06/2007
Pari sataa kilometriä on ajeltu, ei ihmeenpiä tapahtumia, kippo on lähinnä seissyt parkkiluolassa jemmassa
kun olen räpläillyt Escon kimpussa kaikenlaista pientä.


05/2007
Cortina haettiin taas talvisäilöstä.


~25.10.2006
Vietiin Cortina talvisäilytyspaikkaan.
Kesän aikana kilometrejä kertyi yllättäen ainoastaan ~800. Megan asennus sekä Escortin koneenvaihto ja säätö projekti tietysti vei aikaa.
No, ehkä ensi vuonna enemmän.

7.8.06
0-100kmh aika parani noin puolitoista sekuntia joten voimaa lienee aiempaa enemmän.

26.7.06
Toimii! Cortinaa vaivanneeseen "prötäämiseen" löytyi syy ja nyt pelaa kuin kello.
Tuntuisi potkuakin olevan aiempaa enemmän mutta siihen saadaan varmuus kunhan
ehdin koeponnistamaan Cortinan AP-22 mittarin kanssa.

15.7.06
Kone käy taas, ajoin pikku lenkin mutta säädöt hiukka kateissa.
LC-1 laajakaista tulee tavallisen lambdan tilalle.

10.7.06
Ei käy vielä, pikku fiksausta tarvitaan...

4.7.2006
Mondeon imusarja ei sopinut koska se on leveämpi kuin Escortin ja otti sisälokasuojaan kiinni.
Sovitin Mondeon läppärungon (58mm) Escortin imusarjaan Escon oman (~44mm) tilalle.
Escon suuttimet riittävät, ainakin nyt haettaviin tehoihin, koska ne ovat samat kuin 2.0 koneissakin.

30.6.2006
Näpräilin jotain pientä.

26.6.2006
Megasquirtit saapuivat.
Kävin katsastamassa Cortinan. Pitkät eivät toimineet(rele vika) ja apusimpukassa muka väljää, eihän se ole kuin 40vuotias auto, ei voi olla...

16.6.2006
Janttis briteistä ilmoitti paketin lähtevän kohti tyrväätä.
Tinailin EEC-IV liittimen jolla saan Megan yhdistettyä auton sähköihin ilman että johtosarjaa tarvii puukottaa.
Konetta on tarkoitus hieman virkistää Megasquirtin lisäksi, imusarja, suuttimet ja kaasuläppä
vaihtuvat 2.0 Mondeosta peräisin oleviin.

Vaihdoin jarrupääsylinterin pykälää isompaan, tämä siksi että tuntui siltä että orggis oli liian
pieni tuottoinen nykyiselle jarrukokoonpanolle.

6/2006
Megasquirt v3 tilattuna, muitakin tarvittavia osia hankittu.

5/2006
Squirttausta suunnitellaan...

1.5.2006
Vappuparaatissa Vammalassa. En sijoittunut kärkeen yleisöäänestyksessä :)

Asensin GT:n vaihteensiirtäjän omatekoisen tilalle.

25.4.2006
Haettiin Cortina talvisäilytyksestä.

4/2006
GT:n vaihdelaatikko löytyi. Ohjaussimpukkaa kaipaillaan vielä.

10/2005
Vietiin Cortina talvisäilytyspaikkaan. Kilometrejä tuli kesän aikana 990.

8/2005
Koska GT:n laatikkoa ei ole löytynyt (edelleen saa tarjota), tein
GT-mallisen vaihdekepin itse.
Kilometrejä on kesän aikana tullut tähän mennessä ~800, mitään isompia ongelmia
ei ole ilmennyt. kop kop.

6/2005
Pedalboxia vaivanneiden mekaanisten ongelmien takia otin sen pois käytöstä toistaiseksi ja
jarrut ovat taas yksipiiriset. Takajarruille on paineensäädin.
Vika / syy on kyllä jo selvillä.

4/2005
- Katsastettu. Zetec 1800cc.
- Tuli kertaheitolla eko-auto, päästöt CO 0.59 ja HC 168
- Kuvia päivitetty.

4/2005
- Ensimmäiset kolme kilometriä ajettu! No problemos.

4/2005
- Poikkesin Englannissa työmatkalla, sillä välin apumeisseli Härski H.
niputti ovet ja näppäili sisustaa yms kuntoon.

4/2005
- Moottori käyntiin ensimmäistä kertaa. Käy kuin kello.

3/2005
- Myös ovet ja luukut maalattu.
- Kori maalattu pintavärillä. Ihan kohtuullisen hyvä tuli vaikka itse tein...
- Vetäisin koriin ulkopintoihin pohjamaalin.

3/2005
- Asensin bensapumppu systeemin ja akun paikoilleen, varapyörän tilalle takaluukun pohjan alle.
- Etupenkkien kiinnityksetkin valmistuivat, säädöt tietysti on eteen/taakse,
liukukiskot taunuksesta.


3/2005
-Tehtiin vanhemman asentajan kanssa kaasuvaijeri sekä konepellin avausvaijeri ohjaamoon.
-Ostin etupenkit, mallia OMP.
-Bensapumppu - suodatin - kerääjäsäiliö kompleksikin tuli lähes valmiiksi.

2/2005
-Taas tuli osia, Burtonilta ja RallyDesign:sta. Ovien tiivisteet, yms sälää.
-Pedalbox valmiina, sekin tartti tehdä itse kun kauppiaat eivät pystyneet lupauksista huolimatta toimittamaan.

2/2005
-Sähköt moottorille alkavat olemaan tehtynä.
-Lisäsin myöskin sulakket muutamiin alkuperäisiin piireihin.
-Myöskin pari osatilausta lähti taas Enklannin maahan
(koska kotimaisilla kauppialla ei tunnu olevan muuta kuin paskaa palvelua korkeilla hinnoilla)

1/2005
-Näppästiin moottori paikoilleen. Hyvin istuu, pakosarjakin sopii kuin nakutettu.
1/2005
-Cortina ensi kertaa pyörillään kahden vuoden jälkeen.

12/2004
Sovitin Escortin iskarit tolppiin, eli sorvasin sopivat holkit.
Asensin etupalkin, tolpat ja takajouset koriin, välillä projekti hymyilee
kun pääsee kasailemaan puhtaita ja maalattuja osia puhtaaseen koriin.
Vanhempi asentaja Härski H. sääti perän rutiinilla.

12/2004
Alusta ja sisusta maalattu.

11/2004
Pakkelointi alkaa olemaan kunnossa, pohjaan on tarkoitus vetäistä 2k maali piakkoin.
Osiakin kertynyt lisää:
- Uusi jäähdytin (malli Taunus)
- Pakosarja (Ashley Zetec rwd)
- Alustaan uretaanipuslat
- Ikkunalistoja
- Kaikki pyöränlaakerit

09/2004
Hioin aikaisempia about kuutta maalikerrosta pois korista.
Hioin. Pakkeloin. Hioin. Hioin vielä lisää.

09/2004
Peltityöt kohta tehtynä, joitakin hitsisaumoja pitää vielä viimeitellä,
pääsin jopa aloittelemaan pakkelointia takaluukkuun ja toiseen takaoveen.
Lisää osia on hiljalleen puhallettu ja maalailtu. Maailmaltakin
on tulossa joitakin tarvittavia osia...

08/2004
Elokuun alussa iski keuhkokuume ja tallihommat ovat olleet hiukan tauolla.
Sain kuitenkin tehtyä etupalkin ja moottorinkorvat zetecille
ja hommailin muutamia osia: levyt taakse, etuiskarit, startti yms.
Sattumalta löytyi myöskin 2D Cortina jonka ostin runsaine varaosineen jemmaan.

05/2004
Takalukku alkaa olemaan korjattuna, samoin kuin muutkin ruostevauriot.
Ainoastaan takaovet ovat vielä tekemättä.
Hiekkapuhalsin ja pohjamaalasin perän, etupalkin, tolpat ja muuta pikkusälää, tästä se taas lähtee.
Hhmmmm... tuleekohan tästä mitään?

03/2004
Vetäisin pohjaan pohjamaalin.
Hiekkapelti oikaistuna ja paikalleen parilla pisteellä hitsattuna.
Laitoin kuskin puolelle oven paikoilleen jotta pääsin sovittamaan etulokasuojan kohdalleen.

03/2004
Peltityöt rupeavat olemaan siinä vaiheessa että korin osalta maalaus
tulee piakkoin ajankohtaiseksi.
Pohja puhallettuna ja paikattuna (noo, jousen korvaa täytyy vielä korjata sekä
saumoja hieman rälläköidä).

Saldo tähän mennessä:
Peltiä kulunut, 1mm peltiä 2neliötä, 1.5mm peltiä about 1neliö, lisäksi hieman 0.8mm ja 1.2mm peltiä.
Hermot mennyt about 400kertaa, päässä ja paidan alla noin 230kpl kipinän jälkiä,
vain yhdet Esab:in tig hanskat kulunut "loppuun" (mä oon nuuka hanskojen kanssa, oli niitä jo ilmastointiteipillä paikattukin...)
Työtunteja en ole laskenut, aivan perkkeleesti niitä on kertynyt.

02/2004
No juu, taas on jotain pientä tehty. Pohja valmistuu hiljalleen ja rupeaa jo näyttämään hieman paremmalta.
Etulokareihinkin täytyy laittaa pari pikku palaa mutta tästä se lähtee.

12/2003
Takahelma lähes valmiina.
No juu, toisellakin puolelta täytyy hiukan uusia runkopalkkia ja pohjaa.

12/2003
Toinen runkopalkki korjattuna.
Valmiiksi saatiin myöskin english wheel eli enklannin pyörä.
Maalaus ja siirtopyörät jalkojen alle puuttuvat.

11/2003
Uutta runkopalkkia syntyy ja piti takaluukun pohjaankin laittaa pieni paikka.


10/2003
Runkopalkeissa on hieman pehmeää joten vanhat pois ja uutta tehdään tilalle.


9/2003
Taas tuli poltettua mikki-lankaa urakalla ja muutama paikka saatiin aikaan. Jalkatilaan, sekä eteen että taakse pari paikkaa.


Syyskuu 2003:
Kesä on kulunut autotallia vältellen, kuitenkin pari paikkaa silloin tällöin.
Peltitöitä riittää aivan tarpeeksi.


Huhtikuu 2003:
Hitsaushommat jatkuvat omaan rauhalliseen tahtiinsa. Jotakin
kuitenkin on saatu aikaan, pari pientä paikkaa

Tammikuu 2003:
Pohjan hiekkapuhallus pääsi vihdoin käyntiin.

Tammikuu 2003:
Suunnitelmat: Peltityöt tehdään, asennetaan taka-
akselistoon 4-link sekä pysty-iskarit kierrejousilla, turvakaaret
sekä moottoriksi 2-litrainen OHC...
No jotta pussihousumobilistit eivät pillastu niin edellinen oli
vain alkuaikojen suunnitelmia, näillä näkymin auto on tarkoitus
jättää kohtuullisen originaaliksi.
Pieni madallus sekä esim Weber DCOE:t kunnostettavan orggis
1500cc:n kylkeen ovat kuitenkin luvassa... (tai sitten jotain muuta, heh heh)

Joulukuussa 2002 sitten yht’äkkii vaan purettiin koko kinneri ja
ripustettiin tyhjä kori telineisiin ja siinä sitten raaputtelin
pohjasta massat pois ja irroitin etulokarit sekä tutkiskeltiin
hieman ruostevaurioita. Aikoinaan joku todellinen kyläseppä oli
korjannut ruostereikiä ihanasti: jotain helvetin lasikuitu tms
paskaa sisäpuolelle ja kittiä ulkopuolelle joten muutamista
kohdista löytyi kaikkea muuta kuin peltiä. Kuitenkin
kokonaisuutena kori on kohtuullisen hyvä (lue: vitusti ruostetta
mutta kyllä se siitä, taytyy vaan hakea pari neliötä peltiä…).
Joulukuun lopussa oli tarkoitus tuupata koppa ulos
hiekkapuhallusta varten mutta sääukko puuttui peliin ja paiskasi
hirmu pakkasen, joten puhallus hiemna siirtyy mutta onneksi
muutakin puuhaa riittää…

Marraskussa 2002 kipinä oli kasvanut tarpeeksi sekä Tsaabbi ja
Esco olivat alta pois joten eipä muuta kuin Cortinaa hakemaan.
Säilytyspaikassa lastaus trailerille sujui kätevästi 4wd
Zetorilla vetokoukusta työntämällä. Hyvin sujui, Cortinasta ei
hajonnut juuri mitään (vaihdekeppi! meni poikki!). Sitten
Cortina saatiin talliin jossa se oli ensi alkuun ”sulamassa”
pari viikkoa, samalla kun allekirjoittanut pohti kuumeisesti
että minkä perkeleen kotteron sitä oli taas talliin lykännyt.

Nouto:

Kaikki sai alkunsa eräänä talvisena päivänä joskus menneellä
vuosituhannella, olisikohan ollut vuosi 1998, kun minulle
kaupattiin hyvää projektiautoa. Ahkerien välitysmiehen kautta
käytyjen kaupanhierojaisten jälkeen olikin sitten ryhdyttävä
tuumasta toimeen ja haettava tuore hankinta pois maakunnista
kuljeksimasta Kuljetuskaluston nokka käännettiin kohti Laviaa ja
matka alkoi pakkaslukemien ollessa –25°C. Perille löydettiin ja
pidemmittä puheitta lastattiin kiulu kyytiin ja myyjälle
luettiin koko kauppahinta (800mk) selvänä rahana suoraan
kouraan. Kotimatka alkoi mutta kun muutama kilometri oli matkaa
taittunut rupesi Tranan meno tuntumaan hieman kankealta. No,
arveltiin että josko tuo alkaa jäätymään. No ei muuta kuin
pienenpää vaihdetta pesään ja kaasu pohjaan. Vaan eipä tuo
auttanut, meno hyytyi hyytymistään ja lopulta oli pakko vetää
yhdistelmä linja-autopysäkille. No siinä kone kävi kuitenkin
moitteettomasti joten pääteltiin vian olevan jossakin muualla.
Autosta ulos ja alkoikin sitten homma selviämään. Alkumatkan
tiukassa alamäessä oli trailerin jarrut (Toyota Carinasta)
jämähtäneet päälle ja levyt hohtivat mukavaa punaista hehkuaan
kylmään Kiikoislaiseen talvi-iltaan. Seurasi hetken
jäähdyttelytauko ja jarruja herkisteltiin erikoistyökalulla 105E
(1.5kg hienosäätövasara mallia ”Kiina”). Loppumatka sujuikin
sitten ongelmitta.
Siinä jäi sitten Cortsu hankeen seisomaan, sillä tallipaikat olivat varattuna(velipoijjaan Saabbi 96 (choppaus + V6) projekti sekä
oma Escort), eli toimettomana ei kuitenkaan oltu. Talvi kului ja
tuli seuraavakin jolloin löytyi autolle jemmapaikka jottei nyt
aivan taivasalla tarvinnut olla.