Historiaa:
Tarina voitaneen aloittaa 90-luvun alusta ajokortti-iän alkaessa lähestyä.
Mk2 Escort oli alkanut tuntumaan autolta joka piti saada, eikä varmaan isoveljen "projekti-esco" sekä serkkupoikien
ja muiden naapurustossa pyörineiden välikopat ainakaan helpottaneet kuumetta. Syksyllä -93 sopiva yksilö sitten löytyi.

Talven 93/94 aikana autoa purettin senverran että ruosteet hitsattiin pois ja kaikenlaista pikkufiksausta tehtiin.
Auto olikin sitten ajokunnossa kun ajokortti pläjähti kouraan ja 1300:sen tehovaroja käytettiin ahkerasti.

Kesällä -94 alkoi jo tuntumaan että lisää voimaa pitää saada ja moottoriksi ostettiin 1740cc
kisakäytössä ollut kent. Tämä pata oli varustettu tupla Webereillä, peltisarjalla, jollakin tiukalla nokalla sekä melko räväköillä kanavilla.
Kone istutettiin täysin vakioalustaan ja vakio voimansiirron kaveriksi.
Tällä paketilla sitten mentiin kunnes syksyn aikana laatikko alkoi jo
pitämään hieman ääntä ja tästä syystä voimansiirto päätettiin päivittää.

Talvella 94/95 voimansiirto päivitettiin. Iso 4v laatikko ja brittiperä
löysivät tiensä Escoon. Kardaani tehtiin itse osista.
Taka-akselille asennettiin lisäksi RS-tukitangot, nämä sitten osoittautuivatkin
hyviksi; tiukkojen lähtöjen perän pompotus häipyi.
Myöskin takajarrut vaihtuivat 9":iin.

Tällä paketilla sitten ajettiin runsaasti huolettomia kilometrejä kunnes
tehovarat alkoivat tuntumaan olemattomilta.

Kesällä 1999 sitten inspiraatio kasvoi tarpeeksi ja aihioksi hankittiin 2.0 ohc.
Talvi kului ja seuraavana kesänä vihdoin saatiin Escopablo taas liikenteeseen. Koneena siis 2.0 ohc.
Kanavia siistittiin, venttiilit muotoiltiin ja lohkosta otettiin siivu puristussuhteen nostamiseksi.
Kaasuttimina edelleen DCOE:t ja nokka-akseliksi tuli vääntävä FR32. Samalla laatikoksi vaihtui Sierran type9.
Masiina muutoskatsastettiin ja taas alkoi kilometrit juoksemaan...

Talvella 2001/2002 tuli taas aiheelliseksi laittaa laite atomeiksi, tällä kertaa syynä oli vuosien varrella ilmestyneiden ruostereikien
perinpohjainen paikkaus sekä alustan paivitys.

Kippo purettiin (taas) osiin ja ruosteet korjattiin. Edellisien omistajien jäljiltä nokkakolarissa uudelleenmuotoutuneet
peltiosat rälläköitiin raa'asti irti ja tilalle sovitettiin varaosa-autosta takavarikoitu vaihto-osa.
Taka-akseliston kohdalle tuli pikku jousiremontti, lehtijouset nakattiin kuutamolle ja tilalle asennettiin
4-link sekä kynäjouset jo aiemmin tehtyjen Panhardin ja pystyiskareiden kavereiksi.

Samoihin aikoihin päivitettiin myöskin jarrut, eteen asennettiin perinteiset jäähdytetyt levyt sekä
taakse rakennettiin Scorpio/Peugeot205gti palikoilla levyjarrut.
Jarrujen tasapainoon saattamiseksi kabiiniin ilmestyi pedalbox.

Tällä kokoonpanolla ajettiin sitten taas huolettomia (ehkä) kilometrejä,
mitä nyt välillä vaihdeltiin eri jäykkyyksisiä jousia ja tehtiin kaikenlaista pikku säätöä esim,
seosmittari sekä erinäisiä muista systeemeitä.


Jatkuu joskus....