Etusivu Escort Cortina X files Beta Mopoendurance Trial Minäitte Vieraskirja Taunus V6 2.3



Ford Escort 1978 -projekti on alkanut syssyllä 1993 ja jatkuu edelleen.

Tällä sivulla on tarinaa lähinnä kyseisen kiulun Zetec-aikakaudesta.
Allekirjoittaneen ja auton aiemmasta yhteisestä taipaleesta (jos aihe jotain kiinnostaa, tuskin) voi lukea kohdasta "historiaa".

Kuvagalleria. Päivitetty 08.07.2009

Tämän Escortin historiaa vuosien varrelta. Päivitetty 22.12.2007


5/2011
No kai jotain tänäkin kesänä tehdään. MS2 moduli tuli hankittua ja aiheeseen on perehdytty, täytyis varmaan alkaa puuhastella joskus jotta saa moottorinohjaukseen hieman päivitystä.

8/2010
"Old Escort's never die, they just go faster"
0-100kmh
1993 13s
1994 8.5s
2000 7.8s
2002 7.3s
2006 6.9s
2008 5.95s
2009 5.65s
2010 5.55s
2011 ???


07/2009
Lukko asennettu. Hartikainen sääti välykset, orastava perän ujellus häipyi! Pitoa löytyy. Tai voimaa puuttuu. 0-100 täytynee kokeilla joskus, stay untuned...

2/2009
Lukko hankittu, asennus sitten joskus keväänmällä.

12/2008
Pito-ongelmien kukistamiseksi on päätetty hankkia taka-akselille lukko,
se tapahtunee kevään aika, varsinkin kun punnan kurssi houkuttelee tilaamaan trukkilava kaupalla tavaraa briteistä. Stay not-tuned...

8/2008
-0-100kmh 5.95s. Vaikka pitoa ei tuntunut olevan, parantui nollasta satkuun aika näköjään vielä hieman.
"punarajan" nosto taisi vaikuttaa...

6/2008
-Ja käymään lähti kuten pitää. Pitänee aloittaa säätäminen kunhan ehtii.
-Kohta tärähtää taas. Toivottavasti.
-Hain paikalliselta autopurkamolta VW konsernin tuotteesta jäähdyttimen paisuntasäiliön,
ei ole "Ahne" turhaan nimeään ansainnut, oli taas sellainen hinta tavaralle vaikka itse kävin irroittamassa että
voi taas hyvällä omatunnolla hommata osansa jostain muualta...

-Männät paikalla, kolot venttiileille teki Hese@Speedmetal Oy.
Öljypohja paikalla.


4/2008
Kasasin venttiilit kanteen ja mittasin venttiilien välykset, täytyy hakea tarvittavat säätöpalat Fordilta.
Totesin myös että on senverran nostoa nokissa että pitää näköjään tehdä pari viilausta kanteen jotta imunokka mahtuu pyörimään...

Jäykemmät venttiilijouset sekä titaani jousilautaset saapuivat jotan aloitin kannen kasauksen.
Hain myös uudet ventiilijuurikumit kun kerran kansi on osina.


1/2008
-Tein jo pitkään "puuttuneen" etutolppien välitangon. Olihan sellainen joskus aikoinaan, jäi pois syystä x.
-Vaihdoin etujouset.
-Ja kansi tuli koneistamolta. Puristussuhteeksi tulee ~10.8, mäntien kolot mukaan laskettuna.
-Kansi lähti koneistamoon laskettavaksi.
-Männät lähti "pajalle" venttilien vaatimien kolojen työstöön.
-Nokka-akselit ja nokkapyörät saapuivat. Kuten myös pykälää jäykemmät jouset ettei turhaan alusta notku...
-Tein venttiileihin hieman koneistusta.

12/2007
Irrotin kannen ja purin sen tyhjäksi. Kompura jauhoi paineilmaa ja pyörivä terä työsti kanavia maltillisesti siitimmiksi.
Pitäisi varmaan työstää venttiileitäkin hieman, sitä hommaa varten
pitääkin lähteä lounaissuomeen, konsernin venttiilihiomakone kun sijaitsee tällä hetkellä Turun kupeessa.

Tilasin nokat ja säädettävät nokkapyörät. Muutin öljytikun paikan ja tein siitä
muutenkin aiempaa paremman, ei pitäisi tulla öljyvuotoa.

Nappasin koneen pois nokalta. Siistin hieman johtosarjoja. Jotain pikku päivityksiä olisi tarkoitus tehdä.

09/2007
Saatanan romu rupesi vuotamaan öljyä jostain Ahveniston reissulla.
Paaliin koko paska. No ei vaan, vika löytyi jo.
Tai no jos ensin talvella pyödälle koko tekniikka ja perään lukko ja laatikkoon välityssarja ja koneeseen nokat ja ja ja....


07/2007
Päräytin hetken mielijohteesta katsastuskonttorille. Vikoja ei löytynyt joten leima otteeseen.

06/2007
Piti tutkailla Escon säätöjä mutta usb-sarjaportti välikaapeli alkoi miekkailemaan vastaan.
No, kävin paikallisessa liikkeessä kyselemässä jospa heillä olisi uusia.
"ei oo just nyt mutta parin päivän sisään tulee, niitä pidetään kyllä yleensä varastossa"
Kävin "parin päivän" kuluttua kysymässä: ei ole vielä.
Kävin taas muutaman päivän jälkeen kysymässä: "ne on varmaan myyty taas kaikki kun ei hyllyssä näy"
Yes sir! Pitäkää v***u kaapelinne. Tilasin pari kaapelia netistä, tuli 2päivässä kotiin...


06/2007
10 vuoden työ hukkaan, veto hävitty.
Tammikuussa 1997 löimme kaverin kanssa vetoa että onko minulla Escort vielä "rekisteröity ja ajokunnossa" tammikuussa 2006.
Veto kirjattiin oikein paperille, ja paperi onkin ollut kaverilla jemmassa.
Nyt vihdoin ehdimme tarkastamaan että mistä sitä vetoa tulikaan lyötyä ja turpiin tuli.
Escorthan oli koneenvaihdossa juuri kyseisenä aikana joten tappio on selvä, rekisteröity se oli kyllä mutta ei ajokunnossa vielä/enää tammikuussa.
Eipä auta kuin marssia hankkimaan vedonlyönnin panos: 0.7L Finlandia Vodka. edit11/07, Finlandiaakin maisteltiin
kun suoritettiin pikku retkeilyä Kotakersantinmaassa, Uuhisuon laitamilla. Meni päähän...

05/2007
Esco liikenteeseen.
Tai paremminkin aika on kulunut parkkiluolassa jemmassa.

22.02.2007
Taka-akselilla esiintyneen öljyvuodon takia perä kävi pöydällä ja huoltotoimenpiteet tehtiin.
Samalla rasvasin linkkien nivelet ja vaihdoin toisen takaiskarin alapään nivelen.
Jarruja ilmatessa ilmeni kukkopilli, toinen takasatula alkoi vuotaa
ja vuoto jatkui tiivistesarjan vaihtamisen jälkeenkin. Eikä männässä/satulassa näkynyt mitään ihmeellistä.
On siis tapahtunut vaurioituminen auton seisonnan aikana, eikä vaurioon löytynyt mitään syytä/kohtaa, WTF???
No, onneksi löytyi samantien käytetty satula tilalle, täytyy vaan puhaltaa ja maalata sekä huoltaa se ja kokeilla josko nyt onnistuisi.

07.11.2006
Talvi tuli joten Escokin pääsee talvilevolle.
Zetec + Megasquirt projekti onnistui odotuksien mukaan, ehkä jopa odotettua paremmin.
Koneen mukavan luonteen ansiosta Escortilla tulikin ajettua kuluneena kesänä huomattavasti
enemmän kuin vuosikausiin, kilometrejä taisi tulla lähemmäs 3tkm.
Megasquirt toimi moitteetta kesän ajan, samoin Zetec osoittautui mukavasti viripotentiaalia
omaavaksi, kuten brittiläiset harrastajat väittivätkin.

23.9.2006
Pari piuhaa, katkaisija ja vastus boxiin, näin rakennamme "launch control"n. Tuntui toimivan kuten pitääkin.

10.9.2006
Jälleen Ahvenistolla, tällä kertaa ohjelmassa oli FoMoCo-päivä.
Kävin ajamassa myöskin muutaman kierroksen.

13.8.06
CRSC:n ratapäivillä Ahvenistolla. Kiva oli ajaa, autossa aika neutraalit ajo-ominaisuudet, ei puskenut eikä yliohjautunut.

7.8.06
Bensakartan viilausta ja pikkusäätöä, pintakaasulla käytös parani, nyt voi jo olla todella tyytyväinen.

10.07.06
Kävin katsastamassa Escon. Kaikki OK.
Päästöt HC~220 ja CO~1.5.
Jaa niin, MegaView tuli asennettua jo aiemmin, siittä on kiva seurailla mitä padassa tapahtuu.

4.7.2006
Asensin uudet letkut öljyn jäähdyttimelle. Etupuskuritkin tuli maalattua jo jokin aika sitten.

30.6.2006
Öljynjäähdyttimen letku halkesi, maailman (tai ainakin Vammalan) tiet täynnä öljyä...

22.6.2006
Esco on toimint käyttöautona pari viikkoa, ihan siitä syystä että sillä on niin hauskaa ajella.
Lisä bonuksena kulutus kaupunkiajossa on pienempi kuin Mondeolla. Paino vaikuttaa.

8.6.2006
Säädöt ovat ihan ok, tosin pientä hienosäätöä tulee tehtyä jatkuvasti jonkun verran.
Yksi uusi ominaisuus on suunnitteilla, saas nähdä mitä siitä tulee.

25.5.2006
0-100kmh 6.9sek

16.5.2006
Säädöt omat pikkuhiljaa kohdallaan. Ainakin 0-100 aika parani aiempaan verrattuna,
vaikka pitoa ei tuntunut löytyvät ja vaihteiden vaihdot meni hieman vaisusti.

6.5.2006
Hiukan ollut työ- ja muita kiireitä, tänään ajoin Escolla ekaa kertaa pariin viikkoon.
Autotune:ssa nyt säädöt kohdallaan ja bensakartta on osakaasuilla jo aika hyvä, täyskaasulla ollaan vielä reilusti rikkaalla.
Pari tiukkaa lähtöä tuli vedettyä AP-22:n kanssa, kutakuinkin odotustenmukaisia tehoja näytti olevan.

1.5.2006
Projekti voidaan kirjata onnistuneeksi, Escort oli ajokunnossa jo reilua kahta viikkoa ennen vappua.

21.4.2006
Pikku testilenkki, hyvin potkii.

18.4.2006
Ekat testilenkit ajettuna. Bensakartta aika hakusessa(tietenkin),
mutta ainakin eteenpäin meni. Äänet tuntui kivoilta kun läppiä raotti...

10.4.2006
Vanteet saapuivat, saas nähdä kuinka sopii.
Takapenkin selkänoja on yläreunasta senverran heikossa hapessa
että täytynee tehdä jotain.

2.4.2006
Kierroslukumittariksi tuli sitten tarvikemalli vaihtovalolla, orggis ei suostunut
toimimaan lukuisista kytkentäyrityksistä huolimatta.
Öljynjäähdyttimen letkussa/liittimessä ilmeni vuotoa, nyt pitäisi sekin olla ok.

26.3.2006
Vaihdoin tulpanjohdot, varmuuden vuoksi.

25.3.2006
Kierroslukumittarin toiminnan metsästystä. Sportin mittariston rundikello ei sitten herää henkiin vaikka mitä tekisi.
Ainoa vaihtoehto lienee vastuksen poisto piirilevyltä,
sitä tuskin teen vaan laitan mittaristoon jonkin tarvikemittarin sillä
ainakin jemmassa ollut tarvikeyksilö toimi yhdellä kytkennällä.

21.3.2006
Kone kävi alkuun älyttömän rikkaalla ja LC-1 näytti väärin johtuen virheellisestä kalibroinnista.
Sain tyhjäkäynnin jo sinnepäin ja kylmäkäynnistysrikastukseen tuli
arvottua jo kohtuulliset arvot.

18.3.2006
Korjasin bensapumpun ohjauksen vian, transistori oli kärvähtänyt.

17.3.2006
Kone käy. Tästä on hyvä jatkaa.
Sytkän asetuksien korjaus ei vielä tuonut tulosta vaan toiseksi syyksi paljastui
suojaamattomat Ediksen PIP- ja SAW-piuhat.

15.3.2006
Ensimmäinen starttiyritys. Ei lähtenyt.
Illemmalla tutkin asetuksia, msefi-foorumilta löytyi lopulta selvyys asiaan ja totesin että
ei voinutkaan lähteä, sytkän asetukset oli osittain päin takaluukkua.
Huomenna uusi yritys.

14.3.2006
Tein lämppärinletkut loppuun ja kaikkea pikku fiksausta. Kohta tärähtää.

13.3.2006
Tein lämppärin letkut. Jäähdyttimellekin letkut valmiina, enää tarvitaan pari palaa putkea väliin.

12.3.2006
Vedin sähköt bensapumpuille. Suunnittelin syylärin ja lämmityslaitteen letkut.
Laitoin LC-1:n lambdan paikalleen ja tein kaikenlaista pientä fiksausta.

Alkaa vakavasti näyttämään siltä että kohta pääsee yrittämään koneen starttaamista, jännittää...
MS:n Extra koodi 029i tuli päivitettyä purkkiin jo aiemmin, täytyy vielä
tarkastaa kaikki asetukset kertaalleen ennen kuin yritän käynnistellä konetta.

11.3.2006
Vedin bensalinjat takaluukku - kone välille ja laitoin pumput, suodattimen ja kerääjäsäiliön paikalleen.
Siinähän se päivä vierähti auton alla rymytessä. Mitä nyt välillä poikkesin rautakauppiasta morjenstamassa ja podailemassa.

10.3.2006
Asensin pakosarjan ja pakoputkiston ja tein kaikenlaista muuta pikku näppäilyä.

9.3.2006
Kietaisin pakosarjaan Thermotecin.

8.3.2006
Zetecin öljynputsari on eripuolella kuin ohc:ssä joten öljynjäähdyttimen ja flektin paikat piti vaihtaa.
Laitoin syylärin paikalleen ja suunnittelin vesiletkuja.
Laitoin myös ilmanputsarin paikalleen. Suunnittelin paikan myös bensanpaineen säätimelle ja hahmottelin bensapumppua,
suodatinta ja kerääjäsäiliötä paikalleen.

7.3.2006
Kaikenlaista tavaraa tuli sieltä täältä, nyt pääsee projekti taas jatkumaan, ehkä.

Mitä yhteistä on kotimaisilla ja brittiläisillä (Burton, RallyDesign) osakauppiailla?
-Molemmilla tavarat saa kohtuullisessa ajassa, Burton 5pv, kotimainen 8pv

Mitä eroa on kotimaisilla ja brittiläisillä osakauppiailla?
-Kotimaisilta ei saa kaikkea tilaamaansa eikä siitä vaivauduta ilmoittamaan, Burtonilta saa tilaamansa ja jos ei, siitä ilmoitetaan.

Vi**u mä en kohta osta suomalaisilta kauppiailta yhtään mitään.

1.3.2006
Ilmansuodatin valinnaksi vaihtui Pipercross:n suodatin airboxin tilalle (laiskuus iski).
Koska moottori on niin takana ettei suodatin sovi tehdastekoisella pohjalevyllä paikalleen, piti jälleen turvautua TS-Engineering tuotteisiin.

18.2.2006
Olin viikon Rukalla "hiihtämässä" joten ei juurikaan mitään uutta.
Tulevan vannemallin sain sentään päätettyä, täytynee laittaa tilaukseen.

5.2.2006
Pakosarja hitsattu kasaan, putkisto valmiina. Laturin korvat ja piuhat valmiit. Sähköt bensapumpuille valmiit.
Seuraavaksi tarttis vetää bensalinjat ja tilata kaikenlaista pikkusälää Burtonilta. Tuleva vannemallikin tarttis päättää, Compomotive ML, MO, joku muu?
Vaikka mielipiteeni/kokemukseni kotimaisista (suurista)osakauppiaista ovatkin aika negatiivisia, aion kuitenkin tilata vanteet ja jotakin pikkusälää kotimaisilta kauppiailta. En kuitenkaan pääkaupunkiseudulla sijaitsevista puljuista.

5.1.2006
Pakosarja on nipussa hitsausta vailla. Hiukan on ahdasta.
Pakosarjaa paikalle laittaessa pitää moottori irrottaa toisesta moottorin korvasta ja nostaa hieman jotta
sarjan saa tietyssä järjestyksessä pujotettua paikalleen...
Putkistoa sitten seuraavaksi, kävin jo hakemassa aineksia.

2.1.2006
Pakosarjan primääriputket alkavat olemaan hahmossaan, hieman on ahdasta mutta kyllä ne sinne sopivat...
Sopivan(?) pienikokoinen laturi ilmestyi talliin, täytyy katsella josko se sopisi. (Lienee jostakin Hondasta, hyiiii)
Alunperin suunniteltu vanha Lucas otti läppärunkoihin kiinni joten joku näppärämpi täytyy siis laittaa.

31.12.2005
Aloin kasaamaan pakosarjaa. Ahdasta on.

26.12.2005
Innovate LC-1 laajakaista saapui ja asensin sen auton sähköihin.
Pakosarja-aihio saapui sopivasti ennen joulua ja putkien sovittelu pääsee alkamaan. Sarja on Marteliuksen OHC "Race" peltisarjan putket peilikuvaksi taivutettuna ja zetec laippa.
Suunnittelin airbox v.3:n ja tarttis alkaa sitäkin rakentamaan.

19.12.2005
Sähköt alkoivat olemaan valmiina joten (osa)totuudenhetki koitti ja näpsäisin päävirtakatkaisijasta virrat päälle.
Koska savua ei noussut, uskalsin vääntää virta-avaimesta ja laittaa läppärin Megasquirttiin kiinni.
Ja kas, imuilman- ja vedenlämpömittarit toimivat sekä kaasunasentoanturi totteli kaasupoljinta. YES!
Flektin ohjaus toimi myös kuten kuuluu, bensapumpun ohjaus jäi kokeilematta. Tästä on taas kiva jatkaa kun hommat toimivat kuten kuuluu.

13.12.2005
Ostin uuden startin(Sierra dohc), kaasuvaijerin(bensa Transit), veden ja imuilmanlämpöanturit ja kaikenlaista pikkusälää.
Asensin Megatunen HärskiH:n kannettavaan, luulin jo joutuvani läppärikaupoille koska koneessa ei ollutkaan sarjaporttia
vaan usb:t, onneksi ostamani muuntopiuha toimi ja megatune "käskytti" boxia moitteetta "stimulaattorin" kanssa.
Sähköt rupeavat olemaan nipussa.

Tilasin "special" pakosarja-aihion, siitä lisää kunhan osat joskus saapuvat.

27.11.2005
No pultit tuli ja sain koneen nippuun.
Laitoin koneen ja laatikon paikalleen, saapi sitten ryhtyä johdotuksia ja apulaitteita asentamaan.

22.11.2005
Perkele, piti laittaa kone nippuun ja paikalleen mutta lupauksista huolimatta
eräs kotimainen vauhtikauppa ei saanutkaan kiertokangen pultteja Tyrväälle asti tänään.
Vittu jos ei ylihuomenna ole pultteja niin mustalle listalle joutuu sekin putka. Vituttaa tyhjät puheet.
Siivoilin sitten edes tallia pahinpaan potutukseen, about sata kiloa rautaromua lähti pois nurkista.

20.11.2005
Kaikenlaista pientä on tullut taas tumpuloitua. Vauhtipyörä ja kytkin paikalleen yms.

13.11.2005
No romuthan tulla pätkähti Burtonilta kuin illallinen manulle.
Koeponnistin läppärungot paikoilleen, tein laturinhihnalle tarvittavat rullat,
kaasuvaijerille telineen yms.

6.11.2005
Johtosarjat Megaa varten alkavat olla valmiina. Tilasin kytkimen, water-rail sarjan yms Burtonilta
sekä kiertokangen pultit kotimaasta, kunhan saapuvat saan laittaa koneen ja laatikon paikalleen.

28.10.2005
Hitsasin öljypohjan valmiiksi ja maalasin sen sekä moottorinkorvat.
Vauhtipyöräksi tulee 1.8 cvh Sierran vauhtipyörän joka on ~3kg kevyempi kuin Mondeon oma.
Limpussa ei ole triggeripyörää joten otan kyseisestä Sierran koneesta myös hihnapyörän jossa on 36-1 hammastus.
Tein säädettävän kiinnityskorvan vp-anturille.

27.10.2005
Kasailin öljypohjaa, tein paikan öljytikulle ja öljynlämpöanturille.

10/2005
Pesin konehuoneen, öljynimuputki tuli valmiiksi, öljypohjakin lähes.

Ostin Sierran 1.8 cvh koneen elintenluovuttajaksi, saas nähdä mitä siitäkin tulee käytettyä.

Näppäilin moottorin paikoilleen, tarttis ruvea tekemään öljypohjaa.

Vaihdelaatikko on hikoillut sen verran että päätettiin vaihtaa tiivisteet.

Löytyi Mondeon öljypohja, eiköhän noista jo jotain saa aikaiseksi.

Nostettiin OHC nokalta pois Härski H:n kanssa.


9/2005
Ostin läppärungot, bensakiskot ja TPS:n (siis kaasun asentoanturin, en sitä pallokerhoa)
Ja mk5 Escortin öljypohjan.


8/2005
Kävin ostamassa moottorin, Zetec 2.0, tyyppi NGD, vm2000.


8/2005
Etsiskelin EDIS-moduulia, netissä varaosahausta niitä löytyikin muutamia, ainoa vika oli että
yhtä purkamoa lukuunottamatta kenelläkään ei ollut tarjota moduliin sopivaa liitintä.
Ja tällä yhdelläkin hinta oli "hieman" älytön, ainakin verrattuna paikalliseen autokorjaamoon josta
moduli ja johtosarja löytyikin sopuhintaan (50€).

7/2005
Kesäloman aikoihin päähän palkähti siis idea Escortin "nuorennusleikkauksesta".
Tilasin Megasquirtin rakennussarjan ja tinailin boxin kasaan.
Käytettäväksi versioksi tulee Megasquirtnspark-extra koodin EDIS-versio.
Kesälomalla muutamia iltoja kuluikin Megatunea ihmetellessä.